Στην συντριπτική πλειοψηφία του χρόνου μας όλοι εκτυπώνουμε σε λευκά μέσα: λευκό χαρτί, λευκό χαρτόνι, λευκό ύφασμα και σε άλλες ουδέτερα λευκές επιφάνειες. Αλλά τι γίνεται όταν θέλουμε να εκτυπώσουμε λευκό χρώμα; Πώς μπορεί κανείς να εκτυπώσει λευκό και εάν όχι, γιατί όχι; Για να απαντηθούν αυτά τα ερωτήματα θα πρέπει κάποιος να διερευνήσει την θεωρία του χρώματος, τις σχεδιαστικές επιλογές της τυπογραφίας και πώς μπορούμε να επιτύχουμε το απόλυτο λευκό, σε διαφορετικά υλικά και περιπτώσεις.
Στην σκάλα CMYK, το λευκό παρουσιάζεται ως 0-0-0-0, δηλαδή Cyan-0, Yellow-0, Magenta-0 και Black-0, επομένως – 0 – μελάνι για έναν εκτυπωτή που έχει αυτά τα τέσσερα δοχεία μελανιού. Αυτό λειτουργεί πολύ καλά όταν υπάρχει λευκό μέσο, καθώς η “εκτύπωση χωρίς μελάνι” αφήνει το λευκό εκτεθειμένο, το οποίο πρακτικά σημαίνει ότι σε ένα αρχείο σχεδίασης οι λευκές περιοχές μείνουν ως “τρύπες” στο αρχείο. Όπως μπορείτε να φανταστείτε, αυτό δεν λειτουργεί για μη-λευκά μέσα.
Δεδομένου ότι η πλειοψηφία των μέσων εκτύπωσης στον κόσμο, είναι λευκή και άρα η εκτύπωση του καθαρού λευκού σε μη-λευκό χρώμα είναι μια ειδική διαδικασία, δεν αποτελεί καμία έκπληξη το γεγονός ότι δεν έχουν όλοι οι εκτυπωτές πρόβλεψη για αυτό. Αυτός είναι επίσης ο λόγος για τον οποίο είναι τόσο μοναδικό όταν τέτοιου είδους εκτυπώσεις εκτελούνται στην πραγματικότητα.
Τρόποι για να εκτυπώσουμε λευκό
Δοχείο με λευκό μελάνι
Φυσικά, μπορεί κανείς να σκεφτεί ότι η λύση είναι να προμηθευτεί έναν ειδικό εκτυπωτή ή ένα δοχείο μελανιού που να επιτρέπει την εκτύπωση χρησιμοποιώντας λευκό μελάνι. Αυτό, ωστόσο, δεν είναι μια τόσο απλή διαδικασία όπως μπορεί να φαίνεται, δεδομένου ότι απαιτεί χρόνο και δεν υποστηρίζεται πάντοτε από τις εκτυπωτικές μηχανές που υπάρχουν διαθέσιμες. Για να είμαστε πιο ακριβείς, μια συντριπτική πλειοψηφία των παραδοσιακών offset μηχανών δεν υποστηρίζουν λευκό δοχείο μελάνης. Οι ψηφιακές μηχανές μπορεί να είναι πιο ευέλικτες, αλλά και πάλι αυτό έγκειται στις διαφορετικές προδιαγραφές κατασκευής κάθε μηχανής.
Χρωματισμός χαρτιού και “Τρύπα” το λευκό
Υπάρχει και μια άλλη επιλογή για να εκτυπωθεί λευκό κείμενο, αλλά αυτό θα σήμαινε τη χρήση μεγάλης ποσότητας μελανιού. Αυτή είναι να χρησιμοποιηθεί λευκό χαρτί, να χρωματιστεί το φόντο του εγγράφου, και να «μείνει απ’έξω» το κείμενο που είναι λευκό. Αυτό σημαίνει στην πραγματικότητα ότι το δοχείο μελάνης χρησιμοποιείται για να παραχθεί το χρώμα στο χαρτί (με λευκό περίγραμμα, φυσικά, αφού ο εκτυπωτής δεν μπορεί να εκτυπώσει σε όλη την επιφάνεια μέχρι την άκρη άκρη του χαρτιού). Αυτή είναι μια δαπανηρή λύση που χρησιμοποιείται όταν δεν υπάρχουν πολλές επιλογές και άλλοι τρόποι για την περίπτωση που υφίσταται.
Μεταξοτυπία
Μιλώντας για λύσεις με κόστος πάνω από το γενικό μέσο όρο, κάποιος θα μπορούσε επίσης να σκεφτεί τη μεταξοτυπία. Η μεταξοτυπία είναι μία τεχνική εκτύπωσης κατά την οποία χρησιμοποιείται ένα πλέγμα για να μεταφέρει μελάνι επάνω σε ένα υπόστρωμα, με εξαίρεση τους τομείς, όπου γίνεται αδιαπέραστο από το μελάνι, από μια μεμβράνη αποκλεισμού. Μια λεπίδα ή σπάτουλα μετακινείται κατά μήκος της επιφάνειας για να γεμίσει τα ανοικτά ανοίγματα των «ματιών» με μελάνι. Στην συνέχεια, μια αντίστροφη προκαλεί την επιφάνεια να αγγίξει το υπόστρωμα προς στιγμήν κατά μήκος μιας γραμμής επαφής. Αυτό το οποίο προκαλείται είναι το μελάνι να υγράνει το υπόστρωμα και να τραβηχτεί έξω από τα ανοίγματα των «ματιών», καθώς η επιφάνεια επανέρχεται αφού έχει περάσει η λεπίδα.
Τα μελάνια καλύπτουν ένα πολύ ευρύ φάσμα επιλογών στο οποίο περιλαμβάνεται και το λευκό. Η μεταξοτυπία δημιουργεί ένα αξιοσημείωτο αποτέλεσμα αλλά συχνά αποφεύγεται λόγω του κόστους. Ειδικά για παραγωγές μικρού τιράζ, μπορεί να είναι πολύ ακριβή λύση, καθώς ο πελάτης χρεώνεται με το συνολικό κόστος της διαδικασίας, ακόμη και για έναν περιορισμένο αριθμό αντιτύπων. Είναι αυτονόητο ότι, όταν το ίδιο κόστος διαμοιράζεται σε μεγαλύτερη παραγωγή αντιτύπων το κόστος ανά τεμάχιο είναι μικρότερο.
Η ψηφιακή εκτύπωση
Πολλές ψηφιακές μηχανές από διαφορετικούς κατασκευαστές έχουν τη δυνατότητα να περιλαμβάνουν ένα δοχείο μελάνης με λευκό για να υποστηρίξει τις εργασίες εκτύπωσης που απαιτούν λευκό μελάνι. Σε πολλές περιπτώσεις αυτές οι ψηφιακές μηχανές επιτρέπουν την επιλογή του αριθμού των «περασμάτων» με λευκό μελάνι, έτσι ώστε να αποδοθεί η πυκνότητα του λευκού, που απαιτείται ανάλογα με την περίπτωση, την χρήση και την προτίμηση. Φυσικά, το ποσοστό της λευκής πυκνότητας εξαρτάται όχι μόνο από τα «περάσματα» που πραγματοποιεί η μηχανή, αλλά και από το υλικό που χρησιμοποιείται. Αυτές οι ψηφιακές μηχανές αποτελούν ένα πολύ καλό αντίβαρο ως προς την ακριβή λύση της μεταξοτυπίας και αποδεικνύονται πολύ χρήσιμες και συμφέρουσες από άποψη κόστους για μικρά τιράζ. Μία τέτοια ψηφιακή μηχανή είναι η indigo και υπάρχει στην FOTOLIO.
Πώς να επιλέξετε τον καλύτερο τρόπο για να εκτυπώσετε το λευκό σας
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να εκτυπώσετε το λευκό και μια μεγάλη ποικιλία μέσων και τρόπων για να διαλέξετε. Για την περίπτωση όπου το μέσο είναι λευκό (χαρτί κτλ.), η λύση είναι απλή και ισχύει τόσο για ψηφιακές όσο και για offset εκτυπώσεις: αφήσετε το λευκό μέσο εκτεθειμένο. Αν ο στόχος είναι το απόλυτο λευκό, ειδικά σε πολύχρωμα μέσα τότε θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη η λύση της μεταξοτυπίας. Ωστόσο, εάν η παραγωγή είναι μικρή και το κόστος που προκύπτει είναι υψηλό, τότε η ψηφιακή εκτύπωση είναι η ιδανική λύση.
Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όλοι οι παράγοντες: τα μέσα που χρησιμοποιούνται, η επιθυμητή πυκνότητα του λευκού και το κόστος. Αν κάποιος από αυτούς τους παράγοντες είναι πιο σημαντικός από τον άλλο, τότε θα πρέπει να τοποθετηθούν κατά προτεραιότητα και να κάνετε την επιλογή σας αργότερα. Ο συνδυασμός των παραγόντων είναι αυτός που θα παράξει το λευκό που έχετε στο μυαλό σας και αυτό που ταιριάζει στις ανάγκες σας. Είναι καλό να έχουμε κατά νου ότι ακόμα και μεταξύ λευκών μπορεί να υπάρξει διαφορά.
Άλλωστε, σύμφωνα με τους Εσκιμώους, ακόμα και για το χιόνι υπάρχουν διαφορετικά «λευκά» για να το περιγράψουν!
Author : Στέλλα Καλαποτλή, Community Manager FOTOLIO