Η συσκευασία είναι μια από τις πιο σημαντικές πτυχές του Product marketing και του marketing mix για τα φυσικά αγαθά. Όταν οι καταναλωτές πηγαίνουν σε ένα σούπερ μάρκετ ή ένα κατάστημα, δεν βλέπουν ένα καινοτόμο προϊόν ή ένα γευστικό τεμάχιο τροφής. Αυτό που βλέπουν είναι η συσκευασία!
Καθώς η πλειοψηφία των αγοραστικών αποφάσεων γίνονται μπροστά από το ράφι, ένα ελκυστικό, μοναδικό αλλά και πρακτικό σχέδιο συσκευασίας αποτελεί ένα βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τους κατασκευαστές και τους λιανοπωλητές. Η συσκευασία του προϊόντος πρέπει να είναι ελκυστική για να προσελκύσει και να κρατήσει τα μάτια και την προσοχή των καταναλωτών, και να χρησιμεύει ως ένα αποτελεσματικό και λειτουργικό δοχείο.
Απαίτηση για ελκυστική συσκευασία
Τα περισσότερα φυσικά προϊόντα απαιτούν συσκευασία. Αυτό περιλαμβάνει τον σχεδιασμό ενός κουτιού ή ενός περιτύλιγματος που περιέχει το προϊόν. Εκτός από τη λειτουργία που εξυπηρετεί – να κρατάει και να προστατεύει το προϊόν – είναι επίσης ένα ισχυρό εργαλείο πώλησης. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο σχεδιασμός της συσκευασίας και, κατά συνέπεια, η εκτύπωση για συσκευασίες κερδίζει όλο και περισσότερο την προσοχή και τις επενδύσεις των εταιρειών. Οι ιδιοκτήτες των μαρκών γίνονται όλο και πιο απαιτητικοί προς τους σχεδιαστές και τους τυπογράφους στην προσπάθειά τους να διαφοροποιήσουν τα προϊόντα τους σε μία όλο και πιο πολυσύχναστη αγορά.
Χρήσεις της συσκευασίας
Η συσκευασία:
- Προστατεύει το προϊόν, μειώνοντας τα κόστη που οφείλονται σε φθορές ή αλλοιώσεις
- Προβάλλει το προϊόν, συμπληρώνει άλλες προωθητικές δραστηριότητες και δίνοντας πληροφορίες
- Παρέχει επιπρόσθετη αξία και διαφοροποίηση, παρέχοντας αυξημένη αιτιολόγηση αγοράς, ευκολότερη διανομή, καλύτερη συντήρηση, ασφάλεια στον καταναλωτή, δυνατότητα πακετοποίησης με συμπληρωματικά προϊόντα.
Πέρα από την πρακτικότητα της συσκευασίας, το δοχείο ενός προϊόντος παίζει ένα σημαντικό ρόλο marketing και πολύ συχνά ανοίγει ένα διάλογο με τον καταναλωτή.
Διευκόλυνση πώλησης
Τα προϊόντα λιανικής που έχουν αγοραστεί με βάση την παρόρμηση εξαρτιούνται πολύ από τη συσκευασία για να επικοινωνήσουν πληροφορία και να ενθαρρύνουν την απόφαση αγοράς. Ένας αυξανόμενος αριθμός προϊόντων αγοράζονται χωρίς τη βοήθεια ενός εργαζομένου από το κατάστημα, μεγεθύνοντας έτσι τη δυνατότητα και την επίπτωση της συσκευασίας.
Προώθηση
Οι καλά σχεδιασμένες συσκευασίες προσφέρουν ένα εξαιρετικό μέσο προώθησης. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μια άλλη μορφή διαφοροποίησης των προϊόντων. Επίσης, η χρήση των μεταβλητών στοιχείων φιλοδοξεί να καλύψει διάφορες ανάγκες, όπως η διατήρηση ενός πυρήνα στο σχεδιασμού, αλλά μεταβαλλόμενες πληροφορίες ανάλογα με το σκοπό, τον τελικό χρήστη και τα διαφορετικά προϊόντα της ίδιας σειράς.
Το προϊόν κάνει την συσκευασία ή η συσκευασία το προϊόν;
Μια ολοκληρωμένη λύση συσκευασίας θα πρέπει να φτιαχτεί γύρω από τις ανάγκες του προϊόντος. Όσο δελεαστικό και εάν είναι να δημιουργούμε εξαιρετικά σχέδια και να χρησιμοποιούμε ειδικές τεχνικές για την συσκευασία, το προϊόν θα πρέπει πάντα να είναι στην πρώτη γραμμή. Με τις εξελίξεις στην τεχνολογία συσκευασίας, οι δυνατότητες που έχουμε διαθέσιμες, είναι πολυάριθμες.
Είναι δικαιολογημένο το γεγονός ότι οι πελάτες μας έχουν υψηλές προσδοκίες για τη συσκευασία, που θέλουν να δημιουργήσουν για το προϊόν τους. Το να ξεχωρίζεις στο ράφι είναι ένα πολύ ισχυρό κριτήριο. Ωστόσο, αυτό δεν πρέπει να γίνεται ποτέ σε βάρος της πρακτικότητας. Φαντασία και πρακτικότητα πρέπει να ευθυγραμμίζονται. Τότε είναι που γεννιέται μια εξαιρετική συσκευασία.
ἐν ἀρχῇ ἦν το προϊόν
Όταν πρόκειται για τη δημιουργία της ιδανικής συσκευασίας για ένα προϊόν, πολύ συχνά οι ενδιαφερόμενοι στρέφουν το ενδιαφέρον τους στην συσκευασία και στην καλύτερη δημιουργία της χωρίς να θυμούνται ότι πάνω από όλα είναι το προϊόν. Αυτή είναι μια λανθασμένη πρακτική, γιατί ναι μεν είναι η συσκευασία που ελκύει την προσοχή του καταναλωτή, αλλά στο τέλος της ημέρας, στις περισσότερες περιπτώσεις, είναι το προϊόν στο εσωτερικό της που θα χρησιμοποιηθεί.
Πρακτικά ζητήματα
Οι ενδιαφερόμενοι καλλιεργούν συχνά προσδοκίες για τη συσκευασία που ελάχιστα λαμβάνουν υπόψη το προϊόν και τις ιδιότητές του. Για παράδειγμα, δεν μπορεί κανείς να εφαρμόσει οποιοδήποτε είδος χαρτιού για μια συσκευασία που έχει ως στόχο να κρατήσει ένα πολύ βαρύ προϊόν στο εσωτερικό της. Το βάρος του προϊόντος και η θέση στην οποία θα τοποθετηθεί (συνήθως ένα ράφι άγνωστου ύψους) παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην επιλογή του χαρτιού ή οποιοδήποτε άλλου υλικού συσκευασίας που θα χρησιμοποιηθεί, καθώς και στο σχεδιασμό του πυθμένα που θα έχει η συσκευασία. Κανείς δεν θέλει έναν δυσαρεστημένο καταναλωτή που βρέθηκε με το προϊόν χυμένο πάνω του στην προσπάθειά του να το πάρει από το ράφι.
Ασφάλεια καταναλωτή
Ένα άλλο παράδειγμα όπου το προϊόν πρέπει να ληφθεί υπόψη πριν από τη δημιουργία της συσκευασίας, αφορά στις περιπτώσεις όπου το προϊόν έρχεται σε απευθείας επαφή με τη συσκευασία. Αλλεργίες και πιθανοί διατροφικοί ερεθισμοί είναι ένα πιθανό σενάριο που οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να λάβουν πολύ σοβαρά υπόψη τους, όταν θα αποφασίσουν σχετικά με τη συσκευασία του προϊόντος τους.
Αντί επιλόγου
Πριν φτάσουμε στην αναζήτηση απάντησης στο ερώτημα «Τι είδους συσκευασία να δημιουργήσω για το προϊόν μου;”, θα πρέπει να γνωρίζουμε λεπτομερώς την φύση και τα χαρακτηριστικά του προϊόντος που θέλουμε να συσκευάσουμε.
Συντάκτες: Ηλίας Καπετανίδης, Στέλλα Καλαποτλή